Klubbhandboka
-
"Gjøre Herøy til en enda bedre plass og bo""Ein arena for alle"
Bergsøy IL-Fotball ønsker å sjå ”kor gode kan vi bli her vi bor”.
Ved riktig bruk av våre ressurser, både menneskelig og økonomiske, håper og trrr vi på at vår visjon vil bidra til å gjøre Herøy til en enda bedre plass og bo.Vår visjon er avhengig av at vi har en arena for alle, en arena der alle skal føle seg velkommen og trives.Vi ønsker å inkludere ALLE spillere, foreldre, frivillige, uavhengig av etnisitet, kjønn, funksjonsevne, betalingsevne, ferdigheter m.m.
Vi følger NFF sin visjon: Fotball for Alle - glede, drømmer og fellesskap.Fotball er ein konkurranseidrett og det skal også være lov å bli god, vi skal bruke ressurser på dei som har talent og vil satse.
Flest mulig, lengst mulig, for å bli best mulig. Vi ønsker at alle skal ha ambisjon om å utvikle seg til å bli den beste utgaven av seg sjølv, enten det er som spelar, trenar, ledar eller tillitsvalgt.Når spelarar gir seg av naturlige årsaker, håpar vi at dei fortsatt ønsker å være en del av miljøet gjennom å bidra vidare i Bergsøy IL-Fotball som frivillig, ledar, trenar etc.
Vi ønsker å skape et livslangt godt forhold til Bergsøy IL-Fotball.
-
VERDIER
RESPEKT - LIKEVERD - TRYGGHEIT
I Bergsøy IL - Fotball har vi respekt for klubbens retningslinjer. Vi respekterer klubbens tillitsvalgte, ansatte, medspelarar, motstandarar, dommarar og tilskodarar. Vi har supporterar og foreldre som viser god sportsånd og bidreg til Fair Play både på og av fotballbana. I Bergsøy Fotball snakkar vi med kvarandre, ikkje om kvarandre.
Vi har nulltoleranse for vold, rasisme, mobbing og seksuell trakassering.
Bergsøy IL Fotball skal være ein arena for alle, der alle skal bli sett og inkludert.
Vår strategiplan og sportsplan er retningsgivende for det arbeidet som alle ansatte og tillitsvalgte i klubben utfører.
VIKTIGE LINKER UNDER viser Retningslinjer og temaer som vi ser på som viktige i vårt verdiarbeid og som vi støtter.
Spillervett og TrenervettForeldrevettRetningslinjer MOT seksuell trakassering / Fair Play / Mobbing / #Stopp - Rasisme kjønnshets, homohets og alle andre former for diskriminering
-
Bergsøy IL-Fotball er ei eiga grein i Bergsøy IL.
Bergsøy IL-Fotball har mandat til å drive sjølvstendig under eget fotballstyre, og årlig møte. (Se §19 i Bergsøy IL sine lover)
Ved saker av større betydning, som f.eks. ved låne opptak, må fotball sørge for dialog og seinere forankring i hovedstyret (BIL)
Vi må følge Bergsøy IL sine lover.KLIKK HER FOR BERGSØY IL SINE LOVER
Fotballstyret
Styret består av 8 personer, menn og kvinner. Her er en Styreleder og en Nestleder, mens resten er styremedlemmer.
Daglig leder møter på alle styremøter i tillegg.
Styremedlemmene har kvart sitt spesifikke ansvarsområde. Det normale er at dei har ein posisjon i ett av våre utvalg, og har således rapporteringsplikt inn til styret.
Styret avholder minimum ett styremøte kvart kvartal, og avholder ett årlig møte for alle medlemmar.
Klubben har ein egen valgkomite (3 personer) som finn kandidatar til styreverv.Styreleder
Overordnet ansvar Bergsøy IL-Fotball:
Sørge for at Bergsøy IL-Fotball drives i henhold til gjeldene lover og forskrifter.
Overordnet ansvarlig for utarbeidelse/videreutvikling av strategi og planer i klubben
Lede klubben etter de planer og retningslinjer som er vedtatt av årsmøtet.
Ansvarlig for oppfølging, og være støttefunksjon for daglig leder.
Utarbeidelse av handlingsplan og strategi.
Følge med på at satte mål etterstrebes, og at organisasjonen fungerer.
Fotballgruppens representant i BIL Hovedstyre.
Fastsette agenda for styremøter og lede møtene, sende innkalling til styremøtene
Representere klubben
Nestleder
Nestleder er stedfortreder for styreleder ved fravær.
Passe på at virksomheten drives i henhold til gjeldene lover og forskrifter.
Daglig leder (Dekker flere roller utenom den daglig driften i klubben)
Roller beskrevet i FIKS:
Kasserer
Sekretær
Ansv. politiattest fotball
Utdanningskontakt
Dommerkontakt
Hjemmesideansvarlig
Overgangsansvarlig
Rekrutteringsansvarlig
Dommeransvarlig
Ansv. Spillerlisenser
Ansv. lagpåmelding
Trenerveileder
Kvalitetsklubbansvarlig
FIKS-ansvarlig
m.m.Utvalg
Utvalg består ikke av faste antall personer, men er mer basert på behov.
Et styremedlem er gjerne alltid representert. Videre rekrutterer man medlemmer her via flere kanaler;
Ved registrering av nye lag i klubben er der et skjema for foreldrene der de kan krysse av for lag roller/klubbroller de kan tenke seg å bidra i.
Videre er det styret, administrasjonen ved daglig leder/andre, som ser etter personer som inneholder kompetanse til å ikle seg roller i klubben.
MarkedsutvalgAnsvar og myndighet:
Forhandle fram avtaler med sponsorer
Sørge for tilstrekkelig informasjon til eksterne samarbeidspartnere
Markedsføre produktet Bergsøy IL-Fotball internt og eksternt
Utarbeide og vedlikeholde profilen til Bergsøy IL-Fotball
Aktivt delta på følgende områder:
Utvikling av produktet Bergsøy IL-Fotball
Utvikling av retningslinjer for sponsorsamarbeid
Arrangere sponsortreff
Omdømmebygging av Bergsøy IL-Fotball
Leder for utvalg møter på styremøter ved behov
Arrangementsutvalg
Ansvar og myndighet:Ansvar, men ofte sammen med andre utvalg. sørge for planlegging og gjennomføring av klubbens arrangementer. A-kamper herre er obligatoriske arrangementer. Videre er f.eks. Fotballens dag, HAV Cup, sesong kick off og arrangementer i Fiskarhallen, som konserter, messer o.l. en del av oppgavene som arr.utvalget er involvert i.
Sørge for at kiosker, lokaler o.l. er i god stand og riktig utstyrt.
Bidra for komplementering av varer til kiosk. Her er det administrasjonen som tar seg av innkjøp og lagerhold.
Ha ansvaret for utarbeiding av vaktlister for billettsalg og kiosksalg på A-lagskamper. Sikre at ansvarlig lag stiller med nok personer, og ballgutter/jenter.
Føre regnskap for hvert arrangement, og levere dette til administrasjon/regnskapsbyrå.
Aktivt delta på følgende områder:
Vurdere andre/nye arrangementer som skaper positiv aktivitet, øker inntekter
Samarbeide med andre utvalg, spesielt Markedsutvalget
Leder for utvalg møter på styremøter ved behov
Anleggs utvalgAnsvar og myndighet:
Vedlikehold og drift av banedekke og utstyr, inkl. snørydding
Vedlikehold og drift av bygninger, og inventar/utstyr (Klubbhus, Fotballhall, Kiosker, tribune og skur)
Vedlikehold og drift av uteområder rundt klubbens egne anlegg
Vedlikeholde flaggstenger, og annet løst utstyr tilhørende klubben
Montering og demontering av reklameskilt
Organisering av dugnader
Leder for utvalg skal være sentral i komitè for utvikling anlegg/prosjekter
Leder for utvalg møter på styremøter ved behov
Sportslig Utvalg
Ansvar og myndighet: LinkSportslig Leder - Roller - instrukser
NB! Ved ansettelse av lønnet Sportslig leder vil ofte spillerutvikler, trenerutvikler(trenerveileder), og Sportsadministrasjon inngå i den rollen.
(Ellers er det enkeltpersoner rollene blir delt på)SpillerutviklerHovedansvar for hospitering mellom alle års trinn
Hovedansvar for/-og deltagelse i klubbens ekstra tiltak for spillerutvikling (Klubbtreninger - Fotballskoler)
Hovedansvar for oppfølging av talentfulle spillere; utviklingsmål og - tiltak
Hovedansvar for oppfølging av instruktører/trenere i spillerutviklingstiltakene
Hovedansvar for at der er deltagelse/oppfølging fra klubben til klubbens spillere som er i landslagsskolen/ kretsens spillerutviklingstiltak.
Trenerveileder
Ansvar for klubbens trenerutviklingstiltak
Integrere nye hovedtrenere, og følge de opp
Være trenernes samtale partner, og ved å følge dem opp på feltet, være støttende, synlig og tilgjengelig.
Tilby alle lag trenerveiledning i forhold til retningslinjer, sportsplan - treningsinnhold og hospitering m.m. Gi trenere aktivt tilbakemeldinger i sitt arbeid.
Oppdatere/holde seg informert, og oppmuntre trenere til å delta på kretsens kurs og kompetansehevende tiltak
Hovedansvarlig for trenerforum, og til gjennomføring av Trenerforum.
Observere treninger/kamper og gi treneren tilbakemeldinger etter avtale med trenere
Sportsadministrasjon
Hovedansvarlig for den sportslige utøvelsen i klubben.
Oppstartsansvarlig/Rekrutteringsansvarlig
Sammen med Sportslig Utvalg følge instruks for oppstart 6 åringer hvert år. Program og framgangsmåter kan endres. Flere tiltak nødvendig.
Være nærmeste overordnede for trenere i barn/ungdom og senioravdeling.
Delta i revisjoner av sportsplan/årsplaner for lagene, samt sørge for at den blir kjent og brukt av trenerne i klubben.
Delta i Sportslig Utvalgs møter og ansvars- og myndighetsområde
Delta i Kvalitetsklubb konseptet, dennes sertifiseringsprosess, og ha ansvar for det som omhandler det sportslige
Ansvaret for trenerkontrakter, og ha oppfølging av disse.
Sørge for at trenere framviser politiattest, og registrere dette i våre interne system.
Sørge for at tvister, saker av ulik art behandles på mest mulig skånsom måte i tråd med klubbens retningslinjer
Bidra til at klubbens målsetninger, retningslinjer og etiske regler etterleves
Delta i utarbeidelsen av årsrapporten hva gjelder det sportslige
Sørge for at viktig informasjon legges på klubbens nettside
Administrere eksterne og interne sportslige henvendelser
______________________________________________________________________________________________________________________
Økonomistyring
Ansvar og myndighet: Link
Økonomistyring/ØkonomiansvarligBudsjett og fakturerings/bilags ansvaret, oversikt over kontoer og disponent for disse
Vi bruker også regnskapskontor i økonomistyringen
Vi har kontrollkomite og stats autorisert revisor
Fiks-ansvarlig
Bergsøy IL-Fotball har minst en person som har rollen som FIKS ansvarlig.
Personen(e) er kontaktperson inn mot fotballkretsen.FIKS-ansvarlig har følgende hovedansvarsområder:
Ansvar for administrasjon av FIKS- brukere i klubben – påse at klubben til enhver tid har personer i klubben med nødvendige ”tilganger” til FIKS.
Behovet vil variere, men klubben skal ha følgende tilganger til:
a) To personer i administrasjonen med rettighet som ”Klubbadministrator”
b) Alle lagledere (kontaktpersoner) som skal registrere elektroniske kamprapporter med rettighet som ”Klubbruker”
Klubbens krets er ansvarlig for å opprette brukere innunder punkt a). Brukere med rettighet som ”Klubbadministrator” er ansvarlig for å opprette brukere innunder punkt b).Drive brukeropplæring – påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med klubbens kretskontor.
Opplæring blir også utført av daglig leder.
Fair Play ansvarlig
Styret i klubben er ansvarlig for å ha finne en person som skal ha ansvaret for at Fair Play blir forvaltet og forankret i alle klubbens organ. Spillere, trenere, ledere, foreldre.
Utvikle, planlegge og ha ansvar for å gjennomføre Fair Play-aktiviteter i Klubben
Ansvar
Forankre Fair Play-aktiviteter, utvikle dem og få de implementert i alle lag i klubben.
Sørge for at alle lag for en egen Fair Play-ansvarlige, og lære de opp til oppgaven. Kamp vert etc.
Kontakt og god dialog med kretsen/NFF i Fair Play-arbeidet
Oppgaver
Implementere kampvertordningen for alle lag i klubben
Gjennomføre Fair Play-skolen med lag i klubben
Holdningskontrakter med spillere
Gjennomføre andre tiltak / aktiviteter som fremmer Fair Play og klubbens verdier
Synliggjøre Fair Play og klubbens verdier på klubbens anlegg og eller klubbhus
Bidra med råd og veiledning inn mot evt. konfliktsaker og brudd på Fair Play
Implementere ordningen om foreldrefri sone ved “innbytterbenkene” under kampene
Lage en årsplan/årshjul
Sørge for at vi praktiserer reglene i egen klubb. Være oppdatert på tiltak fra krets/NFF
Link til fyldig informasjon om Fair Play
Overgangsansvarlig
Sørger for at alle overganger skjer i tråd med NFF sine regler.
Utdanningsansvarlig
Være oppdatert på kurser o.a. fra b.la. NFF. Sørge for at klubben sine trenere og ledere blir informert og får tilbud om deltagelse
Dommeransvarlig/Dommerveileder
Hovedoppgaver
Sørge for planlegging og gjennomføring av årlige klubbdommerkurs i samarbeid med krets.
Han en oversikt over klubbens dommere, sørge for oppfølging av disse.
Motivere og bidra til videreutvikling.
Sørge for at vi gjør vår innsats for å rekrutterer flere kretsdommere.
Link til instruks. plan og utvikling
Kvalitetsklubbansvarlig
Være klubbens kvalitets sikrer, og kontaktperson mot krets. Bør sitte i styret.
Sørge for at Kvalitetsklubb sine viktige elementer blir forankret i klubben, og at disse blir tatt med i klubbens utviklingsprosesser og planer
Sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på trener, leder og verdiarbeid i klubben.
Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis
Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides bevisst med verdi- og utviklingsarbeidet
Politiattest ansvarlig
Styret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) vedtok 10. mars 2008 at alle som skal utføre oppgaver som i vesentlig grad innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige, skal ha politiattest. Ordningen i korte trekk:
Sørge for at alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige (under 18 år) eller mennesker med utviklingshemming, skal avkreves politiattest.
Gjøre kjent for personen, når en stilling eller aktivitet krever fremvisning av politiattest.
Påse at personer i klubben som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming søker politiattest..
Sørge for å ha et godt system for avkryssing ved framvisning av politiattesten, når den fremvises for politiattest ansvarlig i klubben etter retur fra politiet.
Dersom attesten leveres klubb fysisk, via e-mail, eller direkte på en annen måte, skal den etter registrering slettes/makuleres.
Sørge for at personer som ikke leverer politiattest eller har anmerkninger på attesten, ikke gis oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.
Ha en god dialog med NIF for råd og veiledning i disse sakene dersom det er uklarheter, eller noe oppstår.
-
RETNINGSLINJER BERGSØY IL-FOTBALL 2025 (PDF)
RETNINGSLINJER FOR BRUK AV FISKARHALLEN (PDF)
Retningslinjer for varsling (PDF)
Retningslinjer for kommunikasjon i Bergsøy IL (PDF)
-
Klubben er opptatt av Trygge rammer.
Det er mål om å ha et nytt tema hvert år.
Teamet skal forankres i heile klubben. Klubben vil bruke forskjellige kanaler for å nå ut til alle på, avhengig av tema.
Klubbkvelder, Foreldremøter, Trenerforumer, Lagledermøter. Interne mailer, Media, Våre sosiale medier, Teams etc.
Det kan også bli invitert eksterne personer for å holde foredrag rundt temaer.
Temaer som: (Klikk på link for mer informasjon)
Klubben følger de retningslinjer som disse linkene viser til, og flere av temaene har vi vært innom allerede. Noen av dem er lagt inn med egne skriv i Retningslinjer Bergsøy IL-Fotball under klubbhandboka på vår hjemmeside.
Rutinebeskrivelse etter at temaet er valgt:
En person velges som ansvarlig fra klubbens styre
Ansvar/myndighet :
Tar kontakt internt/eksternt for å skaffe seg best mulig dokumentasjon/informasjon om og rundt temaet.
Knytter til seg personer internt/eksternt basert på kompetansen temaet krever.
Velger/sammen med andre involverte strategi for hvordan vi kan nå ut med budskapet best mulig til alle, og sørge for god forankring i klubb.
Lage en plan for gjennomføring av prosjektet- forarbeid - gjennomføring - etterarbeid/forankring.
Få planen godkjent i styret.
Lage god dokumentasjon rundt temaet i etterkant av gjennomføringen. Åpent for alle på vår hjemmeside.
-
Det er et krav fra myndighetene og klubben på at alle ansatte, frivillige , trenere, ledere som er over 15 år, og som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige, eller mennesker med utviklingshemming skal ha godkjent politiattest !
Dersom dere alt har politiattest fra annet virke, MÅ dere likevel søke på nytt for vervet i Frivillig organisasjon!For å lese mer om politiattest klikk HER
Her er framgangsmåten for å søke om politiattest digitalt:
1. Skriv ut og fyll ut formålsskjemaet som du finner ved å klikke HER
Ditt fulle navn
Fødselsnummer 11 siffer
Stillingsbeskrivelse: Fotballtrener, lagleder, eller annet.
Stillingstype: Fast stilling eller midlertidig stilling/oppdrag (De fleste har midlertidig)
Foresattes underskrift, dersom søker er under 18 år2. Formålsskjemaet må så scannes, slik det kan hentes som vedlegg når dere har logget inn på politiattest søknaden.
3. KLIKK HER for å sende søknad digitalt hos politiet. (politiet.no).Dere trenger elektronisk Bank ID eller annen elektronisk ID
Etter innlogging skal du skrive inn litt personlig info, huke av for Frivillige organisasjoner, både for kategori og formål. LAST opp skjemaet som du har fylt ut.
Trykk så på Send søknad.
VIKTIG ! Er du under 18 år , eller av andre grunner ikke kan bruke den digitale løsningen, må du fylle ut søknad på papir og sende på e-mail, eller i posten. Du finner info om fremgangsmåte ved å klikke HER4. Når dere har mottatt svar fra Politiet skal dere vise fram politiattesten for klubben sin administrasjon ved daglig leder, slik at klubben kan registrere attesten.
Kravet er at den skal vises fram for klubben, men dere kan sjøl velge om dere vil scanne attesten og sende den via mail. fotball@bergsoy.noAdm
-
Paragraf 19 i Lovnorm vedtekter (punkt i klubbhandboka) beskriver litt Bergsøy Fotball Gruppen sin ansvarsfordeling/mandat fra hovedstyret.
Fotball styret har ansvar og mandat for å drive fotballen etter gjeldende lover og forskrifter. Er det saker som i henhold til vedtekter i Bergsøy IL må innom hovedstyret, blir dette sendt til hovedstyret for behandling. Om nødvendig blir dette behandlet av hovedstyret, eller årsmøtet i BIL. Større saker, som f.eks. omhandler anleggsutvikling/prosjekter der økonomi sum overstiger "normal" budsjetterte kostnader blir dette alltid behandlet i hovedstyret, videre årsmøtet. Styreleder i Fotballgruppen er medlem i hovedstyret, og er også ansvarlig for å rapportere til hovedstyret. -
I Bergsøy IL-Fotball skal Fair Play være et prioritert område, og skal implementeres i alle våre områder i klubbdriften.
Alle våre lag; spillere, foreldre, trenere, lagledere og tillitsvalgte i klubben, ska skal bli satt inne i hva Fair Play er, og hvordan vi skal praktisere dette.
I lagene har lagledere og trenere et spesielt ansvar for å gjøre Fair Play til en viktig del av deres oppgave.
Klubben vil holde egne møter om Fair Play, og ha det med som egen sak i lagledermøter.Lagledere må videre informere foreldrene om Fair Play på foreldremøter og på sine lagsider.
Bergsøy IL-Fotball har en egen Fair Play ansvarlig. Renate Zahl 98806860 email renate_zahl@hotmail.com
Spørsmål, saker, uklarheter rundt Fair Play, ta gjerne kontakt med henne.Kvart år arrangerer vi ¨kronekampen¨ der vi har stort fokus på Fair-Play og arrangerer Fair-Play natursti for alle barn under 18år.
Fair-Play kurset vil bli implementert i spelarmøter til våre ungdomslag ved starten av kvar sesong. HER er link til Fair-Play kursetDet finnes mye info på NFF sine sider om Fair Play, og vi ønsker at alle våre medlemmer setter seg inn i dette;
Fyldig informasjon Fair PlayHer er blant annet gode illustrasjonsvideoer
Adm
-
Bergsøy IL- Fotball har 3 anlegg som vert nytta til fotballaktivitet:
Havila Stadion Fosnavåg (Hovedarena) 11èr.
Bergsøy Kunstgrasbane Fosnavåg 9èr.
Fiskarhallen (Fotballhall) 7èr hall
I tillegg har vi:Klubbhus med garderober, kiosk, festsal og møterom
Tribune under tak. Inklusiv 1130 stoler
Speakerbod
full belysning.
Kiosk i Fiskarhallen
Garasje/lager under tribunen
Lagerbygg tilknytt Fiskarhallen
-
Bergsøy bekledning (PDF)
-
-